Onze school
Openbare Jenaplanschool
De Tovercirkel is een openbare basisschool die openstaat voor kinderen en ouders van alle gezindten en levensbeschouwelijke stromingen. De Tovercirkel is bovenal een Jenaplanschool die lid is van de Nederlandse Jenaplan Vereniging (NJPV) en die de Jenaplan-basisprincipes hanteert. Deze basisprincipes doen uitspraken over mens, samenleving, opvoeding en onderwijs.
De Tovercirkel is sinds januari 1999 gevestigd in de Maldense nieuwbouwwijk Hoogenhof. De gemeente Heumen kent geen zogenaamde schoolgrenzen. Daarom strekt het ‘voedingsgebied’ van de Tovercirkel zich tot de gehele gemeente Heumen uit. Ook kinderen uit andere woongebieden en zelfs andere regio’s bezoeken de school.
De Tovercirkel is een school met ongeveer 200 kinderen. In het gebouw is ruimte om 9 groepen te huisvesten. Enkele jaren geleden was onze school nog groter. Door de forse afname van het aantal geboorten in Malden lopen alle vier de scholen in kinderaantal terug. Sinds augustus 2013 zijn alle kinderen weer in één schoolgebouw gehuisvest.
Centraal in het hoofdgebouw ligt de ontmoetingsruimte voor ouders, kinderen en teamleden. Deze ruimte vervult een belangrijke functie bij de gezamenlijke vieringen en feesten. Speciaal voor de kleuterbouw is een speellokaal ingericht. De onderbouwgroepen maken hier ook gebruik van.
De Tovercirkel is in 1972 opgericht door een groep zeer betrokken ouders. Die betrokkenheid is nog steeds zeer groot en resulteert in een nauwe samenwerking tussen ouders en team. Samen geven ze vorm en inhoud aan de school.
Openbare scholen zijn in beginsel ontmoetingsscholen met ruimte voor verschillen. Het ontmoetingskarakter komt tot uiting in diverse wettelijke bepalingen en krijgt daadwerkelijk vorm door de uitwerking van het schoolbestuur en de school. De zes kernwaarden waarop openbare scholen kunnen bouwen:
*iedereen welkom: de openbare school staat open voor alle kinderen, ongeacht hun levensovertuiging, godsdienst, politieke gezindheid, afkomst, geslacht of seksuele geaardheid. Bij de ingang van de school hangt dan ook een bordje met "Ik ben welkom".
*iedereen benoembaar: benoembaarheid op de openbare school staat open voor iedereen, ongeacht levensovertuiging, godsdienst, politieke gezindheid, afkomst, geslacht of seksuele geaardheid;
*wederzijds respect: de openbare school houdt rekening met en gaat uit van wederzijds respect voor de levensbeschouwing of godsdienst van alle leerlingen, ouders en personeelsleden: * waarden en normen: de openbare school besteedt actief aandacht aan uiteenlopende levensbeschouwelijke, godsdienstige en maatschappelijke waarden;
*van en voor de samenleving: de openbare school is van en voor de samenleving en betrekt leerlingen, ouders en personeelsleden actief bij de besluitvorming over doelstellingen en werkomstandigheden en stemt af met externe betrokkenen en belanghebbenden;
*levensbeschouwing en godsdienst: de openbare school biedt de gelegenheid om levensbeschouwelijk vormings- of godsdienstonderwijs te volgen.
100 jaar Jenaplan In het schooljaar 2022-2023 vierden we het 50 jaar bestaan van de Tovercirkel. Deze maand, april 2024, is het 100 jaar geleden dat Peter Petersen in het destijds Oost-Duitse plaatsje Jena een nieuwe school begon: de start van het jenaplanonderwijs. Het kringgesprek, waar kinderen alles bespreken van wereldnieuws tot het rekenwerk waarmee ze dadelijk verder willen. De viering, waarin kinderen op het podium samen laten zien wat ze geleerd hebben. Je komt het op meer scholen tegen, maar het stamt uit het Jenaplanonderwijs. Precies honderd jaar geleden begon professor Peter Petersen de eerste Jenaplanschool. Het was pal na Pasen in 1924 dat in het Duitse stadje Jena een heel nieuwe vorm van onderwijs het levenslicht zag. De lente brak aan, de natuur ontwaakte, en dat markeerde destijds de start van het nieuwe schooljaar. Nu, precies honderd jaar later, vieren zo’n 160 Nederlandse basisscholen en vijf middelbare scholen een eeuw Jenaplan. Eén persoon moet helemaal vrolijk door de straten van het universiteitsstadje gelopen hebben: de pedagoog Peter Petersen. Als leraar, schoolleider en onderzoeker had hij zijn sporen al verdiend en nu mocht hij als kersverse hoogleraar in Jena ook leidinggeven aan een oefenschool, waar hij zijn pedagogische ideeën in de praktijk kon brengen en de effectiviteit ervan kon onderzoeken. Zijn school was pas geslaagd, stelde hij, als minimaal voldaan werd aan de algemeen geldende leerdoelen. Maar zijn ambities reikten verder: het ging hem om de school als leef- en werkgemeenschap, een plek waar je leert samenleven. Rolwisseling in de stamgroep Petersen wilde het onderwijs anders organiseren dan gangbaar was. Hij hekelde vooral de jaarklas: een groep kinderen, allemaal even oud, die van jaar tot jaar bij elkaar bleven. Hij zag hoe kinderen die wat trager waren een schoolcarrière lang op hun tenen liepen, terwijl de snelste lezers, rekenaars of atleten altijd moesten wachten op de rest. In plaats daarvan introduceerde het Jenaplan de stamgroep: meerdere leeftijdsgroepen bij elkaar in een evenwichtige mix van jongste, middelste en oudste kinderen. Het wisselen van rollen geeft dynamiek: je komt het ene jaar binnen als een jongste, maar straks ben je een oudste met meer verantwoordelijkheid en de taak om nieuwe jongsten te helpen. En heb je een rekenknobbel, maar ben je minder goed in spelling, dan loop je met het aanbod van oudere kinderen mee bij rekenen en neem je wat meer de tijd bij schrijfopdrachten. School waar je leert samenleven Het Jenaplanonderwijs steunt op vier basisactiviteiten: samen spreken, samen werken, samen spelen en samen vieren. Voor Peter Petersen waren dit de sociale activiteiten waarin mensen met elkaar samenleven. In onderwijs en opvoeding behoren die in een zeker ritme afwisselend aan de orde te komen. Het kringgesprek is misschien wel het bekendste element uit het Jenaplan: de groep komt samen en bespreekt er de planning van de dag, een krantenartikel, een nieuw project of een filosofisch thema. In de eindkring is er ruimte voor de evaluatie van wat er vandaag geleerd is, waar je nog moeite mee hebt, wat er fijn liep en hoe je morgen verder kan. Benieuwd naar meer informatie en inspirerende artikelen ui het digitale blad ‘Mensenkinderen’ klik deze in link voor de Nederlandse jenaplanvereniging https://www.jenaplan.nl/
|